Vergroot je veerkracht, Meditatie

Meditatie, mindfulness en compassie

Al van jongs af aan raakte ik geboeid door meditatie. Het was dan ook niet zo gek dat ik, toen ik zelf in een stormachtige tijd zat, de mIndfulnesstraining ging volgen. Wat ik daar in 2009 ontdekte heeft me tot op de dag van vandaag als mens zoveel rijker gemaakt. Het brengt kalmte bij piekeren, geeft overzicht, verstevigd zelfliefde en vooral leven in het moment. Juist in de hectiek van het leven, in momenten van heftige emotie, ervaar ik dat mediteren een fijne bijdrage levert in het weer thuiskomen bij mezelf. Er zijn heel diverse stromingen in de wereld van meditatie. De meditaties die ik geef zijn gebaseerd op  mindfulness en compassiemeditatie.

Veel mensen denken dat meditatie betekent dat je elke dag uren op je kussentje moet zitten om het goed te doen. Zoals ik schreef, het vraagt oefening maar je hoeft echt niet elke dag te gaan zitten en al helemaal niet uren lang. En het fijne is dat er geen goed of fout is, het gaat er om dat je het gewoon doet. Het beoefenen zorgt er niet voor dat je geen gepieker, emotie of gevoel van onrust ervaart. Het beoefenen brengt je wel terug in het hier en nu. Je kent het vast wel, je hebt een gedachten en binnen no-time voel je het helemaal in je lijf. Je weet zelfs niet eens meer of je nu eerst een gedachten had of dat je eerst al onrust voelde en daarna bedacht waar het vandaan kwam. Door het beoefenen van meditatie leer je dat je meer de toeschouwer wordt van dat spel dan dat je helemaal meegevoerd wordt.

Een mooie metafoor vind ik zelf die van liggen in gras. Stel je voor dat je ligt in het gras en naar de lucht kijkt. Elke wolk die voorbij drijft is een gedachten of een gevoel. Het is aan jou of je op de wolk “springt” en je mee laat drijven of dat je het opmerkt dat die wolk (gedachten of gevoel) er is. Gedachten en gevoelens zijn er nu eenmaal, de kunst is om te leren dit op te merken en het weer te zien in het perspectief. Je hebt gedachten, je hebt gevoelens maar dat is iets anders dan je gedachten en je gevoelens zijn.

Door meditatie, mindfulness of vanuit compassie leer je er naar te kijken, uit het oordeel te blijven of als je een oordeel hebt hier mild mee om te gaan. Het brengt je een andere wijze van omgaan met stress, onmacht, opspringende gevoelens en gedachten. En dat maakt dat je niet wilt dat gedachten of gevoelens weg moeten maar dat je ze prima onderdeel van je leven kunt laten zonder dat je er aan ten onder gaat.

Het toepassen, beoefenen van meditatie brengt zoals je begrijpt ook veel in tijden van verlies en rouw. Het geeft je ruimte om met dat wat je voelt en ervaart letterlijk te kunnen gaan zitten of liggen. In alle rust of onrust met de compassie jezelf dat geven wat je zo nodig hebt. Hierdoor zal je ervaren dat de hele rollercoaster die je soms ervaart aan emoties en gedachten niet zo zeer verandert alleen de manier waarop je er mee om gaat wel.

Het beoefenen van meditatie vergroot je veerkracht. Stormen zijn nu eenmaal onderdeel in ons leven. En hoe mooi is het dan dat je kunt leren om hierin mee te bewegen. Dat je leert met stormen mee te veren en hierna weer op te veren.

 

 

 

 

Mindfulness & Compassie avond Verlies & Rouw

Elke 2e dinsdag van de maand van 19.30 tot 21.00 is er een meditatieavond rondom verlies en rouw. We komen in een kleine groep, max 5 personen, bij elkaar voor een compassievolle avond. Miriam zal een geleidde meditatie verzorgen en er is ruimte om in stilte of in gesprek met elkaar met het verlies en de rouw te kunnen zijn. Het doel van deze bijeenkomsten is om in liefdevolle verbinding met jezelf en jouw verlies te kunnen zijn.

De bijeenkomsten vinden plaats in de fijne, sfeervolle praktijk aan de Heemraadssingel 172 te Rotterdam. Vooraf aanmelden is verplicht, dit in verband met het beperkte aantal plaatsen. Er zijn matjes en meditatiekussen aanwezig, indien gewenst neem dan een warm dekentje mee. Het is raadzaam om gemakkelijke kleding te dragen die warm en comfortabel zijn.

Data 2021:
12 januari – 09 februari – 09 maart – 13 april – 11 mei – 08 juni – 13 juli – 10 aug – 07 sept – 12 okt – 09 november – 14 december

Individuele coaching in combi met mindfulness & compassie

Soms is een groep te veel, weet je niet goed hoe te starten of heb je een volle agenda en zo hier en daar maar tijd en is er geen groep op dat moment. Dan is het fijn om individueel en op maat een mindfulness en compassie coaching te volgen. Heel graag wil ik dan met jou onderzoeken en vooral ook aan de slag gaan op welke wijze jij meditatie in jouw leven kan inpassen. Ik werk met bestaande meditaties en kan op maat geleidde meditatie maken om samen te oefenen die je hierna in je eigen omgeving kunt beluisteren.

 

 

Geleide meditatie:

Bergmeditatie